Fotografen Anders Petersen

En fotograf som jag tycker är fantastisk duktig och som inspirerar mig är Anders Petersen. Han är en svensk fotograf som är känd för sin svartvita bilder som ofta visar känslor. Jag tror att hans mest kända bild är den som användes på skivomslaget till Tom Waits skiva Rain Dogs som släpptes i mitten av 80-talet. Det är något med Anders Petersens bilder som verkligen berör och han lyckas med att fånga en stämning i bilderna som få andra gör. Jag äger såklart inga foton av honom men jag har några av de böcker han har gett ut och han har publicerat mer än tjugo bilder. Den första boken han gav ut var Gröna Lund och innehöll bilder tagna från nöjesparken i Stockholm. Jag har själv fotat från ”Grönan” och en av mina favoritbilder kommer därifrån. Jag har ramat in den men ska köpa en ny skänk till vardagsrummet först att ställa bilden på innan alla andra får se den hemma hos mig.

Gröna Lund i Stockholm

Lämna en kommentar