Världens dyraste fotografi

Jag blir faktiskt sjukt besviken när jag ser vilket fotografi det är som har den hedersamma titeln världens dyraste fotografi. Det är ett dåligt photoshop-montage som föreställer floden Rhen. Det är alltså bara grönt gräs och floden på bilden, som fotografen dessutom har manipulerat. Mannen bakom bilden är tysken Gursky och fotot såldes för 4,3 miljoner på en auktion i USA. Vissa brukar skämmas för att de manipulerat bilder men det är inget Gursky hymlar med utan han är känd för det. Han har bland annat tagit en bild av ett bibliotek i Stockholm där han raderat golvet. Det finns så otroligt mycket bättre foton som är tagna att jag känner mig lite besviken över att någon är beredd att betala så mycket. Nu ska jag sluta gräma mig och klaga eftersom jag har ett möte med en advokatbyrå i Malmö. Någon har använt en av mina bilder i en reklamkampanj utan att fråga mig så vi ska se hur vi ska gå vidare.

Sol över floden Rhen
Photoshop använt på en fågel och tiger

Lämna en kommentar