Fotografera i mörker

Ja det börjar minst sagt bli mörkt ute nu och det är något som jag inte är så bra på då det gäller fotografering eftersom jag ofta får korniga bilder. Träning ger dock färdighet och jag har blivit betydligt bättre än vad jag var tidigare. Sedan att jag tog ut pengar från mitt konto hos Sveabank och investerade i bra utrustning spelar såklart också in. Det finns tre nyckelord då det gäller att fotografera där det inte finns tillräckligt med ljus och det är ISO, bländare och slutartid. Med ett högt tal på ISO får du en ljusare bild men fallgropen är att bilderna ofta blir korniga men idag finns det program som kan motverka detta. Bländaren styr hur mycket ljus din kameras objektiv släpper in. Bländaren är märkt med bokstaven F på kameror och ett lågt f-tal släpper in mer ljus men det påverkar även skärpan. Slutartiden reglerar tiden som bländaren är öppen och en lång slutartid innebär mer ljus. Slutartiden påverkar hur motivets rörelse i kameran fastnar och det är oftast därför det är bättre med ett stativ eller rörelsestabilisator vid fotografering i mörker.

Fält i solnedgång

Lämna en kommentar